Webteknologi server i kurs ved UiB

kurs.uib.no er tiltenkt kurser ved UiB som trenger en webserver med relatert teknologi som:

  • Apache webserver
  • PHP
  • mysql/mariadb database
  • Postgresql database

Studentene lager nettsider som siden blir evaluert av kursholder og evt. sensor ved eksamensinnleveringer.

Tjenesten er under kontinuerlig vurdering og tilpasning, så det er ikke sikkert at vi kan løse alle ønsker i alle kurs.

Tilgangen til å laste opp og redigere HTML filer, PHP filer, CSS/JAVASCRIPT og andre web-relaterte filer gis via gruppemedlemskap i UiB sin tilgangsdatabase (Sebra/LDAP).

Spesifikke kurs blir gitt domenenavnet:

kursnavn.k.uib.no

hvor studentens oppgaver vises i en url som ikke kan knyttes til students identitet. Forholdet mellom nøkkelen og identiteten er kun kjent av kursholder og studenten. Sensor har ikke tilgang til denne informasjonen.

Se eksempel:

https://dikult205.k.uib.no/?dir=1QPU/lab

hvor 1QUP er studentens personlige nøkkel/kode.

Hva du (som kursholder) får:

  • Tilgang til server som tilbyr PHP og MariaDB/Mysql/Postgresql
  • 30GB lagerplass (med utvidelse ved behov) per kurs
  • Legge til og ta ut medlemskap i LDAP gruppen(e) (som gir tilgang til serveren), om ønskelig.
  • Tilgang til serveren med SSH/SFTP
  • MariaDB, Mysql og Postgresql database
  • Oppretting av kataloger, tilganger, og epostutsendelse med personlig informasjon til hver student, gjøres via server-script i samråd med IT-avdelingen. En slipper altså selv å måtte lage hundrevis av kataloger på serveren hvor studentene skal levere oppgavene til.
  • Studenters innleveringer (nettsidene som er laget med PHP/HTML) kan stenges ved ønsket dato, samtidig som sensor får tilgang ved evaluering
  • IT avdelingen sørger for nattlig backup av data. Trenger du restore, opprett sak via IssueTracker
  • Arkivering av tidligere eksamensinnleveringer (PHP filer og database dump-filer lagres på sikkert område). Etter avtale.

Hvordan:

Opprett en sak via IssueTracker der du beskriver hvilke(t) kurs dette gjelder, samt hvilke studenter som skal ha tilgang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *